Кладно - невелике чеське містечко з багатою промисловою історією. В середині 19 століття тут знайшли поклади кам'яного вугілля, яке видобували аж то початку 2000-х.
Місце, про яке я хочу розповісти - історичний скансен, облаштований на закритій в 2002 році шахті Майрау. Знаходиться музей в селі Вінаріце, зовсім недалеко від Кладно. З Праги машиною сюди їхати менше години.
На мапі. Зверніть увагу, на гугл картах через дорогу від музею позначена тюрма. І в неї рейтинг за відгуками 5 зірок)))
Сайт музею. Тут можна знайти інформацію про актуальні виставки та розклад роботи.
На невеликій території типові будівлі радянської доби мирно вживаються з довоєнними зразками австрійської промислової архітектури. Дуже добре збереженими, до речі. Це взагалі якась відмінна риса Чехії: завжди якось мимоходом виявляється, що он той гарненький сільський костелик стоїть посеред села з середини 14 століття. Корчма через площу навпроти, як правило, теж.
Тематичне шахтарське панно при вході
![]()
Екскурсія тривала загалом більше двох годин. Спочатку про вугілля взагалі і історію розвитку вугледобування біля Кладно. Виявляється, від найдавніших часів в цих краях існувало біля тисячі різного типу вугільних шахт і копанок. Майрау була закрита однією з останніх. Територія навколо зараз повністю ревіталізована, крім будівель і двох старих копрів нічого не нагадує, що тут займалися брудним і неекологічним гірничим промислом.
В першій кімнаті розміщена тимчасова
виставка старої цегли, про неї я вже трохи писав.
Моделі старих шахт з околиць:
![]()
![]()
![]()
На цій шахті був високий рівень загазованості, досить часто траплялися нещасні випадки та пожежі. Один із залів присвячений засобам захисту. Я не фоткав стандартні радянського типу гірничі саморятівники, а от регенеративні ранці для пожежників виявилися цікавими. Вага одного такого 14-17кг, залежно від моделі.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Роздягалка - стандартні металеві шафки...
![]()
... з нестандартними деталями всередині))) Це одна з арт-інсталяцій, які органічно "вписані" по всій території старої шахти
![]()
Ось ще одна цікавинка: після зміни шахтарі перевдягалися, а робочий одяг в буквальному сенсі підвішували на стелю. Як пояснив екскурсовод, таким чином він просушувався, наверху тепліше...
![]()
![]()
![]()
Душові та сауна. І ще одна доречна тут скульптура.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Переходимо до приміщення, звідки колись спускалися в шахту. Зараз всі підземелля засипані, лишилися тільки верхні приміщення.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ковані гвинтові сходи австрійської доби
![]()
Кліть двоповерхова, кожна секція розрахована на одну вагонетку або шість людей
![]()
![]()
![]()
Переходимо до будівлі, де був ще одни ствол.
![]()
Це все, що залишилося від шахти
![]()
Символічні "останні вагонетки", з кожної з найбільших тутешніх шахт
![]()
Шахтний електровоз Сіменс, 1910 рік
![]()
Піднімаємося на поверх вище. Збережені рельси і заїзди до кліті
![]()
В наступній кімнаті - збережений механізм парової машини, яка піднімала вантажі і людей по стволу. Вироблена 1905 року в Празі, пізніше двигун був замінений на електричний. Оригінальна потужність двигуна - сто кінських сил. Для порівняння - звичайний фольксвагенівський дволітровий дизель зараз має біля 150 коней))
На жаль, місця в кімнаті було мало, щоб зняти весь механізм одним кадром, тому буде по частинах)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Йдемо далі по території. Перевертачка для вагонеток
![]()
Отака штукенція для перевозу людей. Коментар екскурсовода: "Приїхали до нас пражани, покаталися на нашій чудовій трубі. Їм дуже сподобалося, приїхали додому і викопали собі метро".
![]()
Заходимо в наступне приміщення, а там...
![]()
Ще одна величезна парова машина! Блискуча і холодна, повний стімпанк! Ексурсовод натискає кнопку і важелезні поршні починають безшумно рухати п'ятиметрове колесо. Ця лялька мала 450 коней потужності, була виготовлена і встановлена тут в 1905 році
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Знову виходимо надвір, порозглядати мертвий метал. Вирваний зі свого підземного середовища, він виглядає трохи недоречно, як риба на березі чи запеклий експлорер в костюмі з краваткою) Триповерхова кліть, не з цієї шахти.
![]()
Частина машини для прокладки метро, яка працювала в Празі. Я так і не зрозумів, що ця залізяка тут робить.
![]()
Вугільний комбайн
![]()
![]()
![]()
А це покровителька шахтарів, свята Варвара (Барбора). Трохи схода на персонажів фільмів про Мед Макса
![]()
![]()
На додачу в схилі пагорбу облаштований прототип діючої шахти, з низькими ходами, підпорками, конвейєрами, гідравлічними опорами і майже повною відсутністю світла. Як казав наш екскурсовод, саме так і виглядає зправжній забой, тільки без пилюки, води і смороду. І дихати є чим)
Маю хіба кілька фото з телефона, пізніше їх докину сюди.
Оце і все, загалом більше ніж дві години екскурсії проминули непомітно. А я поїхав експлорити закинуту промзону Кладно, але це вже зовсім інша історія
![]()