На Верецькому перевалі

Автор explorer, 06.06.2019 23:08:28

« попередня тема - наступна тема »

0 Користувачі і 1 Гість дивляться цю тему.

explorer

Якось дивно, що не бачу в нас на форумі ніц про Верецький перевал.

Так, через нього не проходять розкручені туристичні маршрути, рідко зустрічається транспорт, і загалом автомобільний шлях в суху програє сусідньому Київ-Чопу, але рівно в стільки ж разів Верецький перевал цікавіший за паралельну ділянку популярного шосе, яким всі летять через Карпати...

Звернувши з Київ-Чоп у Нижніх Воротах або Тухольці (залежно в якому напрямку ви їдете), можна повернутись назад на цю ж трасу у Тухольці або Нижніх Воротах відповідно :)

Минулої весни там навіть був місцями асфальт, місцями навіть новий, але цей шлях не для тих хто поспішає, а для тих кому подобаються красиві серпантини, спокійний рух, чудові краєвиди. По відстані між цими точками ви навіть виграєте, якщо звернете на Верецький Перевал (27км проти 32км КиївЧопом), але по часу - програєте як мінімум в двічи, і то якщо їхати без зупинок. А зупинитись там варто.



Висота 841 метр. Через перевал проходить кордон між Львівською і Закарпатською областями, вододільний хребет.

Вікіпедія підказує:
Цитата: WikipediaДо часу побудови об'їзного відтинку автодороги М06 це був найжвавіший перевал Українських Карпат. Нині перевалом користуються лише мешканці поблизьких сіл — Жупани, Климець (Львівська область) і Верб'яж, Завадка (Закарпатська область).

Цитата: WikipediaЗа свідченням літописів, саме через Верецький перевал 895 року угорські племена на чолі з Арпадом перейшли Карпати й завоювали Паннонську (Тисо-Дунайську низовину).

На честь тисячоліття цієї події угорці в 1896 році (з відновленям у 2008?) облаштували монумент, з території навколо якого відкриваються чудові панорами Закарпаття.
Варто знати: "Верецький перевал. Історія і перспективи конфлікту"



Через 43 роки тут мала місце трагічна подія:
Цитата: Wikipedia17 березня 1939 на третій день окупації Карпатської України Мадярщиною мадярські жандарми гнали на перевал через села Нижні Ворота, Верб'яж, Завадка колони полонених галичан — вояків Карпатської Січі і передали їх польській прикордонній службі, яка розмістила полонених у підвалах своїх казарм. Наступного дня, 18 березня 1939 до сходу сонця полонені були розділені на колони, відконвойовані вліво і вправо від перевалу по лінії кордону приблизно на півтора-два кілометри і розстріляні на закарпатській стороні над селами Нова Розтока і Верб'яж, та між Петросовицею, Жупанами і Лазами.

Фільм-хроніка про трагічні події 1939 "Верецький перевал" (8хв):


В 2017 році було відкрито Меморіальний комплекс полеглим січовикам Карпатської України на Верецькому перевалі:



Там же неподалік військовий меморіал:



Ще одне відгалуження від дороги на перевалі проходить повз кілька немалих але давно занедбаних будівель:


- до недобудованого готелю.
Мало бути реально цікаве архітектурне рішення, яке навіть в поточному стані притягує погляд та заставляє працювати фантазію:



Уявіть, це все стоїть високо у горах на перевалі:







Upd20200713: нижче VasylDro кинув чудове посилання на статтю з фото того як це в глядало. Копіюю фото для історії:


Поряд пролягає нафтопровід Дружба.

Неподалік бетонного скелету готелю, я знайшов не менш оригінальну споруду, про чиє призначення хотілось би дізнатись більше :) НУП? Радіо передача якоїсь нафтопровідної телеметрії? Пункт космічного зв'язку НДІ Опілля?











ПС: фотографії з телефону kotevpoltve, оскільки я чи то камеру тоді забув, чи то загубив знимки. Місце історичне, цікаве, та поважне і заслуговує на кращі фото.
Однозначно хочу ще навідатись за кращими кадрами.


Golem

Додам що з перевалу починається один з красивих та легких маршрутів на Станешу-Бердо і аж до витоків річки Стрий. Легкий бо не потрібно набирати висоту. Красивий - самі побачите, звіт тут. Правда це вже стосується природніх обєктів, то ж не розводитиму тут балаган :)

Ось суто кілька фото для затравки





Дігери всіх країн єднайтеся!

Matvik

А хтось в курсі, коли і чого побудували сучасний відтинок траси? Чим саме цей перевал не вгодив?

Khimik

Очевидно, шо фурам тяжко на тих шпильках, а зимою, напевно, майже неможливо

Matvik

І дійсно. А коли це відбулося?

VasylDro

За словами місцевих туристичну базу побудували приблизно у 1970 році.У 1980 було побудовано обїзну дорогу Київ - Чоп.Після того турбазу закрили, тому що перестали їздити автомобілі.У 1986 році відкрили базу відпочинку для чорнобильців, яку у 1991 закрили.Приблизно до 2000 року хтось купив базу і почав будувати ще два корпуси, триповерховий і двоповерховий деревяний котедж, потім щось не склалося і тепер маємо. те що маємо)                                    Фотографія бази у 1978 році є тут https://firtka.if.ua/blog/view/ak-vigladali-karpati-30-rokiv-tomu-foto95775

VasylDro

Недобудований триповерховий корпус





Двповерховий котедж





Пару фоток старого корпусу








explorer

Нещодавно у влозі Чаплинського промайнуло фото, певно цього ж оригінального корпусу:


344 Гості, 0 Користувачів