Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts

Messages - akve

#1
Всім привіт !
Щойно з друку вийшла третя частина книжки
" Пошук літаків ДСВ в Україні". Сезон 2021
Цього разу книжка інтерактивна!
Додано 12 відео сюжетів. Тобто в кожній статті де відео є посилання на нього в вигляді QR- коду.
Якість як завжди гарна. Тверда ламінована обкладинка, 140 сторінок, 320 кольорових фото. І звісно в кожній книжці шматок від літака що було знайдено цього року.
В 2021 році вийшло багато поїздок в Карпати на пошуки , відповідно багато фото звітам.
Ну і продовження пошуків та історій які було розпочато в минулі роки .
Ціна 300 грн. Кому треба до колекції до попередніх книжок- звертайтесь до мене або @Golem

















#2
Всім вітання .
Збираємось в похід з ночівлею в район с.Бистрець - 3 км звітам, неподалік хребту.
Мета- пошук місця падіння літака Юнкерс 52.
Були там місяц тому , деяки уламки знайшли , але місця падіння не знайшли. Квадрат пошуку 1х1 км .маршрут не складний.  Під'єм повільний. Краєвиди супер)
Хто має бажання приєднатись- велком.
Металодетектор бажано , але не обов'язково.
Виїзд зі Львова біля 7-00.
Хто планує - пізніше додам в загальний чат.


#3
Ну і логічне завершення початих справи:
Карпатський Юнкерс 88, Ґоргани - історія, яка впродовж трьох років була для нас загадкою - повністю розкрита.
Імена пілотів, номер борта та дата визначені. Встановлено табличку з іменами пілотів, дані про рештки екіпажу повідомлено в Фольксбунд.
Отже по порядку.
Цей літак був один з перших що ми намагалися дослідити. Першій похід був 3 роки тому. На місці ще було багато великих уламків та частин. Андрій Риштун Тоді в складі команди- детально все зафіксував та сфотографував. З цих пір почались пошуки по архівах. І це був вирішальний літак для відкриття Музей загиблих літаків. AirCrash museum.
За три роки жодного додаткового факту про літак не було знайдено , окрім модифікації літака та моделі, про що свідчило багато шильдіків та БК. Не допомогли ані німецькі колеги ані наши .
Але рік тому місцеві знайшли жетон одного з пілотів . Нажаль подарувати, віддати чи продати не захотіли , надали лише фото. Згодом по фото і було остаточно підтверджено склад екіпажу та дату падіння.
Безпосередньо за тиждень до походу ми  взнали імена пілотів і Ярослав Бреславський  замовив табличку де було написано дату та імена пілотів, яку і вирішили встановити на місці. Каже що давно мріяв щоб визначити екіпаж. Можливо це останній такий літак в горах. Стільки заліза на місці більше ніде не побачиш.

Запросили також ЗМІ та окремих журналістів , але напевно ця подія не дуже цікава для публіки , тому були без преси і ТБ.
Здається всього 6 км від стоянки авто до місця - але легко не було . Тим більше склад команди в нас далеко не професіонали. Наймолодший- Святослав , якому 8 років, йшов та дерся по горах краще за багатьох з нас )
Дві річки , 2 потічка, під'єм до 45 ! Градусів , хоча і траверсами. Мокрі ноги та бажання дійти до мети. Здолали , дійшли , знайшли, встановили.
З кожного походу є свої висновки. В цей раз особисто я зрозумів головне- важливо взуття та правильний рюкзак ( не за 500 грн).
Йшли з ночівлею. Табір розбили на єдиний галявині що була. Зранку пішли у пошуки деталей та займалися приготуванням місця під пам'ятну табличку. Вирішили використати велику деталь цетроплану - прикопали в землю та обклали камінням.  І прикрутили табличку.
Щоб не було непорозумінь- скажу одразу, це не пам'ятник, не меморіал, не місця поклоніння , а просто згадка що тут загинули люди.
Сам літак впав під верхівкою гори , висота десь 1200 метрів. Смуга падіння до 300 метрів . Деталі та уламки майже всюду , але переважно всі знаходяться в щілинах між камінням. Є камені що важать 10 кг , а є що і всі 500 .
Трохи порозгрібали що змогли, уламків ще достатньо.  Але є ризик, відсуваючи камінь , бачиш норку, а вона зміїна, зустріч зі зміями не кожному сподобається.
Основна маса деталей вже є на галявині. Всіх їх було знесено за останні рази. Також знайшли багато уламків із маркіровками та гільзи 7.92 з 41 року.
Фактично металодетектор там майже не допомагає. Ґрунту немає , лише мох та каміння , і деталі під камінням. Місце падіння добре видно по гугл картам. Коли впав літак - хвойне дерева були спалені , на їх місці виросли берези. Більше таких місць поряд немає.
Повертаючись до історії літака. Як ми з'ясували, літак був абсолютно новий , його переганяли з польського місця Живець десь в район Чернівців. Склад перегонної команди 3 людей , всі віком 19-25 років.  Переважно таки команди були сформовані з пілотів після поранень та новачків. Причина падіння невідома , але не бойова точно. В цей час це був глибокий тил. Імовірніше за все не розрахувати ешелон висоти і врізалися в гору. В загальних архівах команда рахується зниклою . 
До сьогоднішнього дня ніхто не визначив був де зник літак та долю пілотів. Проте за три роки ми таки встановили дату падіння та призвіща пілотів і також номер борта.  Літак за який багато хто чув , небагато хто бачив - був просто Юнкерс 88.
Табличку з іменами встановлено, координати передано представнику Фольксбунду в Україні, обіцяли забрати рештки щоб поховати як вже опізнаних . Значну кількість деталей що було знайдено раніше передано в державний музей авіації ім. Антонова, де вже готується експозиція по цьому літаку.
Дякую всім хто приєднався та допоміг.
Сорі  за велику кількість фото гір та природи- до сих пір під враженням від поїздки ..





























































































































#4
Щоб не робити нових тем - продовжує тут , нехай буде про пошуки літаків у Карпатах.

Це було фото дня з цього походу)

Постараюсь в загальному описати що і як.
На ціх вихідних були в Карпатах - шукали літак, який ще минулого року планували відвідати , але за браком точного місця падіння так і не поїхали.
Отже з'явилися люди , котрі минулого року знайшли пару уламків і нам показали. І , попередньо домовившись вирушили на місце.

Місцеві легенди згадують на німецький транспортний літак та літак Савойя. Отже один з них мав би бути наш.
Місце події українськи Карпати, недалеко від села Бистрець, десь на Чернонорському хребті. 
Вирушили зі Львова. Друга команда чекала вже в горах. Львів, Тернопіль , Коломия, Ивано-Франківськ, Долина - учасникі  трьох областей прийняли участь.
Щоб зрозуміти - село Бистрець фактично останне село перед хребтом- далі дорога тільки для лесовоза або фіри . Тому дуже не старалися заїхати вище. Табір на висоті 1200 метрів десь поставили. І зранку вирішили йти на пошуки, бо до місця було десь до 2 годин пішки.
6 ранку вже були на ногах , кава + канапки і гоу.  Стрімки під'єми та спуски ,  гарні полонини , потічки плавно мінялися з жерепом, до якому прийшлося навіть повзти, бо стежка була стара. Перепади висот були від 1300 до 1700 метрів.
Як завжди - Карпати це насамперед гарні краєвиди. Тому час від часу зупинялися відпочити та пару знімків зробити.
Нарешті натрапили  на те місце де хлопці знаходили уламки від літака. Попередньо ми визначили по фото що це є німець і скоріш за все Юнкерс 52.
В непролазних кущах таки знайшли шлейф уламків з характерними гофрованими частинами обшивка. А в кінці ще й пощастило знайти шилдік, де чітко написано JU 52.
Отже літак виявився не Савойя а Юнкерс , наразі шукаємо по архівах . Можливо і номер борта є на бірці- згодом дізнаємося.
Краще гір можуть бути тільки гори!  А якщо і компанія файна та є спільна мета - кращого і не треба. Але, кінець липня - вдень +28 , вночі +6 , врахуйте це якщо плануєте похід.
Місію виконано, фактично район падіння знайдений, уламки ідентифіковано.
Дякую всім хто приєднався , йшов 10 км по горах , та дерся з рюкзаком через жереп, варив смачну юшку, пригощав домашнім кон'ячком, допомагав опитувати місцевих , взнавав маршрут , та просто прийняв наше запрошення на пошуки. Також у поході прийняв участь наш колега - журналіст з "Суспільного Карпати" , сподіваюсь днями буде репортаж його з цієї події.
Доречі , літак Савойя , про який всі місцеві  чули -ще десь там чекає..
Та і в серпні ще плануємо на одну гору- визначений літак є , а номер борта та екіпаж ще так і не визначили..
Це щоб зрозуміло було - Яйко Ілемське та ліьак Юнкерс 88 . Якщо людей буде достатньо - то може щось в музей до Риштуна притарабанимо з великого )


Орест жваво розповідає як шукав


Заради такого краєвидувже варто було їхати




Кінець села Бистрець, 100 метрів приватної дороги, 4 брами та шлагбаума


Головна знахідка - шильдік , де чітко вказана модель Ju52




З половини вниз


Місце де знайдено перші уламки


Для когось жереп виявився заскладною перешкодою, чи може ввечері трохи перебрав )


Вихід із жерепу на камінь , де і перекус зробили


Фактично це можемо рахувати за місце падіння


Готуємось на під'єм.  Настрій бойовий


Характерна деталь від юнкерса


А це також від літака , але невідомо що


Назар з татом , специ по металодеторах та пошуку


Наша команда на полонини між горами


Барнаул 1992 р.в. , віддали місцевим , бо цепка без  іржи, значить користуватись пару днів тому


Допінг прийняли





Весь час забуваю - палеонтолог чи спелеолог


Фото від Хіміка, робив певно вночі














6 ранку


Карпатська джакузі


























#5
Поки снігом все замело , є трози часу - додам в цю тему інфи. Ще раз там були в кінці осені , вже з тяжкою аптилерією- покликали спеців з атомним магнітометром ( саме слово це вже лякає ) .
Прилад цей показує магнітні аномалії земної кулі , тобто наявність чогось більшого за бочку 200 літрову стопудово зафіксує і навіть глибину покаже.
Отже минулого разу виявили лише одну анамію , тільки там щуп дуже глибоко йшов,  в іншіх місцях ніби все тверде на дні.
І почали з того місця.
Процес описувати не буду , в двох словах з датчиком робили заміри кожен метр і дивились показники на базовій станції.
Якщо є велики перепади показників це і є наше місце .
Болото звісно лякало,  бо коли води по коліно ще можна по самі помідори в мул провалитись,  а іноді і ще глибше.
Отже 20х20 метрів аномалія була , ії і перевірили , і вуаля,  ми вгадали.
Прилад показники бешенно кидав то вверх то вниз,  перепади зафіксували , к координатам прив'язали.
Ще й водяний детектором для вірності пройшов , і з багнюки вдалося пару уламків видобути.
Згідно показникам прилада специ зробили малюнок діаграму,  об'єкт на глибині 0.9-1.5 метра , 3-4 метри довжиною , по логиці мав би бути як раз наш літачок ..
В подальшому будемо думати як його звітам діставати .
#6
Це дистанційна трубка від шрапнельного снаряду часів ПСВ , абсолютна безпечна. 
Фактично це годинниковий механізм для виставлення часу затримки вибуху ( 9 сек,  та 18 сек)
#7
І немає що додати навіть )
Хоч літака і не знайшли,  але він там десь є стопудово. А Джиммік стоковий приємно вразив,  " звєрь" одним словом , патрулям не поступився і до цілі доїхав, але головне тут все ж таки "прокладка" нормальна була між кермом та сидінням )
В любому випадку море емоцій та позитиву))





#8
Цитата: Khimik від 12.05.2020 15:10:40
А хіба в бомберів були катапульти?

Чесно , не знаю чи були , можливо.
Пошукав в неті по датах і місцю - місцевий каже 1972 рік , літак з Коломийського аеродрому - єдине що підходить:
Отже версія Як 28 дуже можливо

#9
Міг 25 мав конструктивні особливості , тому що мав швидкість більшу 3000 км/год.
І був зроблений фактично зі спец нержавіючої сталі, і лиш часткого,  на 8 % з спец дюралю та 10 % титану.
Під час польоту корпус міг нагріватись іноді до 1200 градусів , а дюраль вже плавиться..
Отже версія Міг25 відпадає.
Бомбер Ту16 поки що підходить ідеально.
#10
+1
Я з Golem на понеділок )
Ще як почув що літак "Рама" Fw-189 ,  рідкісна пташка .
#11
Цитата: Khimik від 27.04.2020 22:28:09
Так ми машинами можем аж в Ґаджину заїхати, а там пів години підйому на Ребра. Ми ж там були з тобою

Як варіант може бути і машинами до урочища Ґаджина а далі пішкі. 
#12
На кінець травня - початок червня .

Є і легенда про літак недалеко від Бребенескула і підтверджена частинами літака , які в селі поряд є . По маркіровці німець ! Місце падіння тяжкодоступне , але це плюс , можливо багато чого лишилося.

Є точний квадрат,  на час походу будуть більш точні координати , та можливо провідник з місцевих,  звісно за хорошу пляшку міцного напою . Ще 10 років тому від літака було пів корпусу , зі слів місцевого.

Сам маршрут плануємо через Шпиці з села , так хоч туристом себе відчуєш,  бо варіант з джіпами також є як альтернативний .
2 ночівлі,  3 дня загалом . Одна ночівлі десь біля джерела,  друга- обсерваторія Піп Івана. 

Має поїхати ще Міша з Яремче , якій фактично знає місце падіння , та і фото якісні тоді гарантовані всім .
Гуру експлорера- містер Golem також в команді , проведе де треба і покаже , бо особисто я в горах не дуже розбирають,  лише в літаках і навіть не всіх моделях)

Кількість людей з моєї сторони,  тобто хто хоче краєвиди подивитись,  з металошукачем пройтись та по 100 грам на горі випити - десь четверо будуть , веселі хлопці , що в горах вже були не раз )

По датах і учасниках ще уточнюємо.  Кому цікаво - велком.

Транспорт , обладнання та інші питання можна тут обговорити , або до Андрія Риштуна також , він в курсі всіх подій по цьому питанню .
Звіт з походу в любому випадку піде в наступну книгу про пошукі літаків, так що можливість побачити свої фейси в друкованому виданні будуть ))






Ось ця частина в місцевого є , маркіровка Юнкерса )
#13
Цитата: Wolff від 13.04.2020 16:54:55
Як пробували витягнути, значить багато чого зняли. А решта місцеві  потихеньки розібрали. У після воєнний період любий цвях був дефіцит. Швидше за все є залишки фюзеляжу та силових конструкцій.

Всяке може бути , але перевірити треба ..
#14
Дата падіння відома , 5-6 ранку 22 червня 1941 р. Тому і фото треба від 22 числа.
Літак був на плаву і повільно затонув,  глибина тоді була до 2 х метрів,  отже фото покаже точне місце.
23 числа радянські військові спробували дістати літак,  але трос лопнув і все , більше спроб не було ніколи ( зі слів місцевих , причому опитали з 3 х старих людей)
Сподіваємось що він ще там є , бо дістати навіть зараз є проблема , 4-5 тон маси ще плюс мул .
#15
На правах учасника цього походу по болотах напишу невеликий звіт.

Наша команда. Для декого це перші пошуки літака взагалі


Пару днів тому вирішили знов перевірити місце падіння літака радянського. Нагадаю , раніше було знайдено декілька уламків дюралі,  серед яких були з клеймами 1 го заводу,  що свідчило про моделі І-15 бис,  Міг3 та Чайка - І-153.

Сам літак впав в болото , яке раніше було повноцінним ставком. Цього разу Андрій Риштун взяв човна та двох помічників тягнути літака з болота) Три Андрія та Міша - це є сила ) щуп , якій в нас був прийшлося доштукувати тому що був короткий. МД водяний також взяли , а з глибинником там ніяк не пройти через очерет..

Човен готовий!


На старих картах озеро тут велике та глибоке. А зараз болото.


Міші зачот! Він мало того що цілу ніч "мішки тягав", так ще й цілий день з нами шукав літак


Авіарицар!






Сюдою заходили у воду!


Ну і фото напамять поки ше штани сухі :)


Джимік завіз аж під саме місце , не прийшлося тягти спорядження. 


Перші пів години пробували з човна шупати та дзвонити дно,  але прийшлося йти пішки по пояс в воді , човен між очеретом не міг просунутися. Така прогулянка трохи лякає , тому що на глибині 20 см фактично можна по пояс зразу в болото загрузнути.. Andre та Le-i-zoo здобували навичкі пошуку по ґрунту,  і доволі успішно . Поки ми повернулися з плавання-ходження , хлопаки вже мали чим похвалитися,  як то кажуть новачкам везе )

Ми провірили ділянку звідси і аж до того лісу


де було глибоко човен виручав


За годину часу аномалій не виявили , фактично щуп йшов до пів метра в мул.  Тільки одне місце здалося підізрілим,  глибина більша і щуп до метра входив в мул та й сигнал МД показував там.. але нащупати не змогли.

Будні дослідника. Якраз хімза гарно від Полтви помилася


Пеервірили все звідси і аж до тих ялинок на горизонті


Ніц в тій воді не знайшли. Якщо літак і є, то пішов глибоко у мул


По краях болота знайшли декілька уламків фюзеляжної дюралі , причому фактично в одному місці , під деревом і на глибині 30-40см , ніби їх хтось колись там лишив. Ці уламки і допомогли остаточно вирішити модель літака .  Після миття з'явилися чіткі клейма . Всі дюралі схоже були з хвостової частини.

Andre сходу надибав цілу купу деталей


Часто питають чи вони не згнили... Але ж це алюміній!


Потім з цієї купи вишуковували детальки з заводськими номерами


Гарно все промивши отримуємо клейма






Хоч і сам літак до сих пір десь на дні чекає , але спробували шукати в нових для нас умовах,  та і досвіду трохи набули )

По кількості уламків та формі стало зрозуміло що решта літаків крім Міг3 відпадають,  передивились багато фото з місць падінь Чайки та І-15 біс , дюралей там набагато менше , та і клейма в нас є . Отже , нарешті остаточно визначено - це Міг3 !







Ця поїздка не була даремно яж ніяк- модель визначено , досвід пошуку в тяжких умовах і конкретно в ставку вже є . І , як наслідок- лишається лиш знов питати старих людей про конкретне місце падіння,  чи замовляти аерофотоз'омку люфтвафе того місця за 22 червня 1941 р, хоч і не дешеве задоволення.













#16
В мене також з 2 місця буде .
Щуп короткий на 1.2 м є і ще доштукуємо якось патик 2 м можливо,  але звісно краще цільний альпійський щуп 3-4 м .
Або можливо хтось має глибинник з рамою 1х1 або 2х2 м - тоді можна за човном протягти по воді.
Ну і заброди і МД на всяк випадок візьму , може зара глибина мала там.
Фото є , але як зараз там не знаю ..

П.С. доречі в підтвердження легенди про літак- пару уламків на березі знаходив і місцеві підтвердили місце..




#17
Хіміку буде шеврон нового взірця , навіть 2 різних . Таких тільки 15 шт в цілому світі ))
#18
Трохи зроблю підсумок з теми про літаки , щоб не загубити і інфу мати в одному місці.

Літак Фіат CR42 , Falco.  Мадярські Впс.  Перші згадкі 2015 і фото також . Доволі рідкісний , мадяри мали всього їх біля 80 шт.
По легенді збитий зеніткамі в Надвірнянському районі
Крупні деталі з місця забрані місцевими,  до сих пір лежать десь в сараї,  місце показати не схотіли,  хоча там ще є багато мілкіх уламків.

Другій літак ймовірно польський Pzl23 Karas,  1939 рік , були знайдені гільзи Вікерс кулемету,  залишки дюралі бачив лісник,  місце уточнюється ще.
Третій літак - недалеко від м.Долина , Не111 , Хенкель 111 . Як завжди крупні деталі забрані , втулка гвинта , моторні частини,  біркі і т.д. визначити борт по наявним деталям не прлучилось. На місці є решткі пілотів , ймовірно маршрут Чернівці Кросно,   8 людей на борту. Місце невідомо.  Фото жетона дали на расшифровку в Німеччину,  дані очікуємо. 

Четвертий літак - ю52 біля Мислівки , гора Хом.  Знайдений під час вирубки лісу , деталі обшивки потягнули місцеві , в деяких сараї навіть мали дахі з дюралі)
Двинуни (3 шт) стоять в когось на подвірї ..

За літаки Ю88 з яйка ілемського і ю52 біля Довбушанки тут вже розписано.

По воених мемуарах є спогади що ковпаківці збили в горах 3 літака,  месершмидт,  мадярський і легкій літак , можливо Штьорх..

Ще додам , за півтора року ми  знайшли місця падінь: Месершмита біля Буська,  Бостон біля Якторіва,  Міг 3 біля Львова,  Як 7 біля Франківська,  Ю87 біля Ковеля,  фоке вульф 190 біля Львова,  Аєрокобра біля Бродів,  ю88 Яйко і ю52 Довбушанка


Основна мета- закрити пробіли в історії і по можливості встановити імена загиблих пілотів незалежно від належності пілотів до країн , визначити місця,  перепоховати при можливості і занести місце на карту падінь, з подальшою передачею даних німецький стороні і т.д. І можливо передати в зацікавлені музеї ці експонати ( бажано Франківська або Львівська обл)
А також можливо зробити марковані маршрути до місц падінь в горах і невелики монументи ( чи стели чи пам'ятні знаки) на ціх місцях .
#19
Вициганів в одного місцевого місце де знаходив уламки німецького літака, каже що розкиданий там, гора Щівка,  десь біля неї, конкретніше не казав де.
Перевірити поки що немає можливості,  але щоб народ мав на увазі - можливо щось цікаве там є.
#20

Ще тобі трохи інфи додам : був літак збитий десь біля гори Хом,  Ю52 , понятне діло що місцеві розібрали- в багатьох навіть сараї мали дах з алюмінію,  а один місцевий 3 движка притягнув до подвірря,  так вони там і лежать , нажаль не знаю де саме . Фото є


Мало того - надвірнянський район,  там є Фіат 42 , мадярський,  раніше викладав в своїй групі на ФБ я фото . Рідкісна пташка взагалі в нас. Іх 79 здається всього було в мадярів.  Єгерь місцевий мав би знати таки місця ..
Цей літак проскакував вже 2 рази в мене , нажаль більш детального місця немає.  Ну не мають бажання місцеві ділитися місцями.
Мадяри як зачули за цей Фіат- умовляли продати частини для свого музею.
Знайдені частини в різний час і різними людьми , але номер мотора 903 той самий!










Так що ще є цікаві місця в нас )