Гірничий музей Майрау, Кладно, Чехія

Автор Bottlehunter, 30.10.2019 23:14:42

« попередня тема - наступна тема »

0 Користувачі і 1 Гість дивляться цю тему.

Bottlehunter

Кладно - невелике чеське містечко з багатою промисловою історією. В середині 19 століття тут знайшли поклади кам'яного вугілля, яке видобували аж то початку 2000-х.
Місце, про яке я хочу розповісти - історичний скансен, облаштований на закритій в 2002 році шахті Майрау. Знаходиться музей в селі Вінаріце, зовсім недалеко від Кладно. З Праги машиною сюди їхати менше години.

На мапі. Зверніть увагу, на гугл картах через дорогу від музею позначена тюрма. І в неї рейтинг за відгуками 5 зірок)))
Сайт музею. Тут можна знайти інформацію про актуальні виставки та розклад роботи.

На невеликій території типові будівлі радянської доби мирно вживаються з довоєнними зразками австрійської промислової архітектури. Дуже добре збереженими, до речі. Це взагалі якась відмінна риса Чехії: завжди якось мимоходом виявляється, що он той гарненький сільський костелик стоїть посеред села з середини 14 століття. Корчма через площу навпроти, як правило, теж.

Тематичне шахтарське панно при вході



Екскурсія тривала загалом більше двох годин. Спочатку про вугілля взагалі і історію розвитку вугледобування біля Кладно. Виявляється, від найдавніших часів в цих краях існувало біля тисячі різного типу вугільних шахт і копанок. Майрау була закрита однією з останніх. Територія навколо зараз повністю ревіталізована, крім будівель і двох старих копрів нічого не нагадує, що тут займалися брудним і неекологічним гірничим промислом.

В першій кімнаті розміщена тимчасова виставка старої цегли, про неї я вже трохи писав.

Моделі старих шахт з околиць:







На цій шахті був високий рівень загазованості, досить часто траплялися нещасні випадки та пожежі. Один із залів присвячений засобам захисту. Я не фоткав стандартні радянського типу гірничі саморятівники, а от регенеративні ранці для пожежників виявилися цікавими. Вага одного такого 14-17кг, залежно від моделі.











Роздягалка - стандартні металеві шафки...



... з нестандартними деталями всередині))) Це одна з арт-інсталяцій, які органічно "вписані" по всій території старої шахти



Ось ще одна цікавинка: після зміни шахтарі перевдягалися, а робочий одяг в буквальному сенсі підвішували на стелю. Як пояснив екскурсовод, таким чином він просушувався, наверху тепліше...







Душові та сауна. І ще одна доречна тут скульптура.











Переходимо до приміщення, звідки колись спускалися в шахту. Зараз всі підземелля засипані, лишилися тільки верхні приміщення.









Ковані гвинтові сходи австрійської доби



Кліть двоповерхова, кожна секція розрахована на одну вагонетку або шість людей







Переходимо до будівлі, де був ще одни ствол.



Це все, що залишилося від шахти



Символічні "останні вагонетки", з кожної з найбільших тутешніх шахт



Шахтний електровоз Сіменс, 1910 рік



Піднімаємося на поверх вище. Збережені рельси і заїзди до кліті



В наступній кімнаті - збережений механізм парової машини, яка піднімала вантажі і людей по стволу. Вироблена 1905 року в Празі, пізніше двигун був замінений на електричний. Оригінальна потужність двигуна - сто кінських сил. Для порівняння - звичайний фольксвагенівський дволітровий дизель зараз має біля 150 коней))
На жаль, місця в кімнаті було мало, щоб зняти весь механізм одним кадром, тому буде по частинах)











Йдемо далі по території. Перевертачка для вагонеток



Отака штукенція для перевозу людей. Коментар екскурсовода: "Приїхали до нас пражани, покаталися на нашій чудовій трубі. Їм дуже сподобалося, приїхали додому і викопали собі метро".



Заходимо в наступне приміщення, а там...



Ще одна величезна парова машина! Блискуча і холодна, повний стімпанк! Ексурсовод натискає кнопку і важелезні поршні починають безшумно рухати п'ятиметрове колесо. Ця лялька мала 450 коней потужності, була виготовлена і встановлена тут в 1905 році



















Знову виходимо надвір, порозглядати мертвий метал. Вирваний зі свого підземного середовища, він виглядає трохи недоречно, як риба на березі чи запеклий експлорер в костюмі з краваткою)  Триповерхова кліть, не з цієї шахти.



Частина машини для прокладки метро, яка працювала в Празі. Я так і не зрозумів, що ця залізяка тут робить.



Вугільний комбайн







А це покровителька шахтарів, свята Варвара (Барбора). Трохи схода на персонажів фільмів про Мед Макса





На додачу в схилі пагорбу облаштований прототип діючої шахти, з низькими ходами, підпорками, конвейєрами, гідравлічними опорами і майже повною відсутністю світла. Як казав наш екскурсовод, саме так і виглядає зправжній забой, тільки без пилюки, води і смороду. І дихати є чим)
Маю хіба кілька фото з телефона, пізніше їх докину сюди.

Оце і все, загалом більше ніж дві години екскурсії проминули непомітно. А я поїхав експлорити закинуту промзону Кладно, але це вже зовсім інша історія


Най жиє Гуцулія!

Golem

Оооо! Бачу ти там розгулявся. То ж чекатиму наступних звітів. Маю питання по шахті. Вони засипали копр, а всі бічні ходи? Теж засипали? Просто сам знаєш, в нас улюблений метод "консервації" шахти це її затоплення. А потім грунт просідає як в Калуші чи Стебнику. Чехи до цього не догадалися?
Дігери всіх країн єднайтеся!

Bottlehunter

Цитата: Golem від 31.10.2019 02:49:46
Маю питання по шахті. Вони засипали копр, а всі бічні ходи? Теж засипали?

Підозрюю, що ні, засипали тільки ствол. Принаймні екскурсовод про це не згадував. Я сьогодні пробував знайти якісь згадки щодо цього, не знайшов.
Думаю, це була би нереальна задача. За 120 років видобутку там мабуть накопали десятки кілометрів ходів.

Ось, до речі, документальне відео про шахту, зняте на початку 90-х.
Обережно, в кадрі голі шахтарі!!!

Най жиє Гуцулія!

Bottlehunter

Коли чистота і зручність Праги набридає, коли хочеться відпочити від людей і змінити трохи ландшафт навколо, є швидкий рецепт. Всього півгодини на авто - і ти опиняєшся в Кладно, місті з багатою індустріальною історією, що зараз переживає не найкращі часи. Тут є все - іржаві та не дуже труби, розвалені та не дуже підприємства, закинуті історичні промислові будівлі, купи сміття в лісі та стрьомні райони, що населені циганами і в які краще не заходити.

В середині 19 століття тут знайшли кам'яне вугілля високої якості, а згодом відкрився металургійний комбінат та супутні підприємства. Під вмілим керівництвом радянського режиму виробництво почало занепадати, а згодом і зовсім здохло. Зараз частина промзони стоїть закинута, на частині відкрилися нові підприємства або стоять якісь склади.

Для ревіталізації Кладно докладаються значні зусилля. Наприклад, зараз розробляється проект швидкісного трамвайного сполучення з Прагою. Але виглядає, що потрібен час, щоб постіндустріальні рани загоїлися і місто знову повернулося до нормального життя.

Фото далі будуть вперемішку, з жовтня минулого року та з минулої суботи.

Старі вапняні печі, експлорерська візитівка Кладно. Якщо я зрозумів правильно, збудовані всередині 19 століття.



Ось як вони виглядали колись:



Це початок території, де колись розташовувався металургійний комбінат. Навіть не зовсім якісні старі фото, яких далі накидаю ще, передають атмосферу цього місця. Я собі уявляю, що тут робилося п'ятдесят років тому: пилюка, сморід, шум та грюкіт техніки та інші "милі дрібнички" важкої промисловості.









Десь метрів за чотириста звідси починається ще одна експлорерська пам'ятка - фантомна залізниця на стероїдах. Це коротка залізнична гілка, що проходить естакадою над територією підприємства до розвантажувального цеху. Колись по вузькоколійці їздили отакі паровозики. Один такий дожив і до наших днів, його можна побачити в технічному музеї в Празі



Історичні фото "висячої залізниці". Ви вже відчуваєте атмосферу?)))







Частина естакади залочена від різного роду сталкерів. Експлорить тут народ досить охоче, до речі. Не зважаючи на стрьомну погоду, вчора зустрів групу підлітків, а потім ще й чувака з зеркалкою на шиї та дочкою років шести. Малій той урбан експлорейшн явно не зайшов, вона змерзла і позіхала на весь рот. Видно мама в суботу ходить з подружками на каву, а доця мусить валанцатися з татом по всіляких промзонах і бомбіках, хоча не проти би побавитися з ляльками. Але героїчно сприймає свою долю як неминуче зло і не жаліється на труднощі)





А це вже з іншого боку "фантомки", розвантажувальна платформа, до якої вона колись вела. Висота поверхів чотири, всі приміщення закидані сміттям. Хтось навіть не полінувався привезти ванну, щоб викинути її в підвал.

















Так це місце виглядало колись



Графіті, чуваки явно не там шукають свою цільову аудиторію.





Прощальний погляд на "фантомку" зверху



Зазвичай біля схожих стрілок пишуть щось типу "Free hugs". Щоб народ охочіше заходив всередину.



Табличка на якісь епічній залізяці, що валяється наподалік. На око тони три, в Україні вона б давно помадрувала на металолом, а тут народ лінивіший.



Просто вітер тут сильний буває



Типові придорожні краєвиди промзони. Зверху прокладені кабелі, знизу якісь труби.







Історична будівля вокзалу. Авто на передньому плані - легендарна Škoda 120. Буквально за сто метрів від вокзалу в розвалинах якихось бетонних будок горить вогонь і сушаться дитячі пеленки на шнурку.







На підвищенні за залізничними коліями видніються історичні будівлі старої шахти. Зараз частина з них використовується як склади, частина стоїть закинута. Я на територію не потрапив, якщо комусь цікаво, більше історичних фото є тут.



Це тільки мала частина з того, що можна побачити в Кладно. Оранжевий хеловінський гарбуз з центру міста, щоб розбавити сіру атмосферу промзони




Най жиє Гуцулія!

321 Гості, 0 Користувачів