Якось дивно, що не бачу в нас на форумі ніц про Верецький перевал.
Так, через нього не проходять розкручені туристичні маршрути, рідко зустрічається транспорт, і загалом автомобільний шлях в суху програє сусідньому Київ-Чопу, але рівно в стільки ж разів Верецький перевал цікавіший за паралельну ділянку популярного шосе, яким всі летять через Карпати...
Звернувши з Київ-Чоп у Нижніх Воротах або Тухольці (залежно в якому напрямку ви їдете), можна повернутись назад на цю ж трасу у Тухольці або Нижніх Воротах відповідно :)
Минулої весни там навіть був місцями асфальт, місцями навіть новий, але цей шлях не для тих хто поспішає, а для тих кому подобаються красиві серпантини, спокійний рух, чудові краєвиди. По відстані між цими точками ви навіть виграєте, якщо звернете на Верецький Перевал (27км проти 32км КиївЧопом), але по часу - програєте як мінімум в двічи, і то якщо їхати без зупинок. А зупинитись там варто.
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/verec2)
Висота 841 метр. Через перевал проходить кордон між Львівською і Закарпатською областями, вододільний хребет.
Вікіпедія підказує:
Цитата: WikipediaДо часу побудови об'їзного відтинку автодороги М06 це був найжвавіший перевал Українських Карпат. Нині перевалом користуються лише мешканці поблизьких сіл — Жупани, Климець (Львівська область) і Верб'яж, Завадка (Закарпатська область).
Цитата: WikipediaЗа свідченням літописів, саме через Верецький перевал 895 року угорські племена на чолі з Арпадом перейшли Карпати й завоювали Паннонську (Тисо-Дунайську низовину).
На честь тисячоліття цієї події угорці в 1896 році (з відновленям у 2008?) облаштували монумент, з території навколо якого відкриваються чудові панорами Закарпаття.
Варто знати: "Верецький перевал. Історія і перспективи конфлікту" (https://zakarpattya.net.ua/News/37177-Veretskyi-pereval.-Istoriia-i-perspektyvy-konfliktu)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/verec1)
Через 43 роки тут мала місце трагічна подія:
Цитата: Wikipedia17 березня 1939 на третій день окупації Карпатської України Мадярщиною мадярські жандарми гнали на перевал через села Нижні Ворота, Верб'яж, Завадка колони полонених галичан — вояків Карпатської Січі і передали їх польській прикордонній службі, яка розмістила полонених у підвалах своїх казарм. Наступного дня, 18 березня 1939 до сходу сонця полонені були розділені на колони, відконвойовані вліво і вправо від перевалу по лінії кордону приблизно на півтора-два кілометри і розстріляні на закарпатській стороні над селами Нова Розтока і Верб'яж, та між Петросовицею, Жупанами і Лазами.
Фільм-хроніка про трагічні події 1939 "Верецький перевал" (8хв):
В 2017 році було відкрито Меморіальний комплекс полеглим січовикам Карпатської України на Верецькому перевалі:
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/zmem)
Там же неподалік військовий меморіал:
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/wmem)
Ще одне відгалуження від дороги на перевалі проходить повз кілька немалих але давно занедбаних будівель:
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/bud)
- до недобудованого готелю.
Мало бути реально цікаве архітектурне рішення, яке навіть в поточному стані притягує погляд та заставляє працювати фантазію:
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/hot1)
Уявіть, це все стоїть високо у горах на перевалі:
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/hot2)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/04d582905905a632b1158d39c7a84b41.jpg)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/hot3)
Upd20200713: нижче VasylDro кинув чудове посилання на статтю з фото того як це в глядало. Копіюю фото для історії:Поряд пролягає нафтопровід Дружба.
Неподалік бетонного скелету готелю, я знайшов не менш оригінальну споруду, про чиє призначення хотілось би дізнатись більше :) НУП? Радіо передача якоїсь нафтопровідної телеметрії? Пункт космічного зв'язку НДІ Опілля?
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/wtf1)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/wtf2)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/wtf3)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55000/Bender) (https://imgbb.com/)
ПС: фотографії з телефону kotevpoltve, оскільки я чи то камеру тоді забув, чи то загубив знимки. Місце історичне, цікаве, та поважне і заслуговує на кращі фото.
Однозначно хочу ще навідатись за кращими кадрами.
Додам що з перевалу починається один з красивих та легких маршрутів на Станешу-Бердо і аж до витоків річки Стрий. Легкий бо не потрібно набирати висоту. Красивий - самі побачите, звіт тут (https://explorer.lviv.ua/forum/index.php?topic=1496.msg13020#msg13020). Правда це вже стосується природніх обєктів, то ж не розводитиму тут балаган :)
Ось суто кілька фото для затравки
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55010/P7050452)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55010/P1016880)
(https://exl.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/8164/55010/P1016874)
А хтось в курсі, коли і чого побудували сучасний відтинок траси? Чим саме цей перевал не вгодив?
Очевидно, шо фурам тяжко на тих шпильках, а зимою, напевно, майже неможливо
І дійсно. А коли це відбулося?
За словами місцевих туристичну базу побудували приблизно у 1970 році.У 1980 було побудовано обїзну дорогу Київ - Чоп.Після того турбазу закрили, тому що перестали їздити автомобілі.У 1986 році відкрили базу відпочинку для чорнобильців, яку у 1991 закрили.Приблизно до 2000 року хтось купив базу і почав будувати ще два корпуси, триповерховий і двоповерховий деревяний котедж, потім щось не склалося і тепер маємо. те що маємо) Фотографія бази у 1978 році є тут https://firtka.if.ua/blog/view/ak-vigladali-karpati-30-rokiv-tomu-foto95775
Нещодавно у влозі Чаплинського промайнуло фото, певно цього ж оригінального корпусу:
(https://i.ibb.co/MVR4d2p/Screenshot-20230826-112019-com-google-android-youtube.jpg) (https://ibb.co/gTDpYjw)