«Над річкою Буг і її притокою Солокія лежить маленьке містечко Кристинопіль в 1692 р. зараховане до почесті міста, яке своєю назвою завдячує Христині з Любомирських, жінки гетьмана Фелікса Потоцького засновника Кристинополя. Великі обсяги лісів , дві ріки, які з?єднюються в парку замку Потоцьких, прикрашають місто ззовні. Колись місто було віднесено до «найчистіших міст на Русі», тепер це маленьке, занепале містечко, але з дуже цікавою історією.
Зараз змінилося багато чого в Кристинополі і в його околиці (місто занепало, замок майже зник).Прийшло нове покоління з новими поглядами і потребами. Позатихали старі пісні, немає вже музикантів з лірою, які з покоління в покоління передавали дивні думи про богатирів, про напади турків і татарів, про втечі з ясиру, з татарської неволі, про великих магнатів.
Часом все тихіше і тихіше чути пісню «про воєводу, який покохав графиню, а потім втопив» і т. п. На жаль зникають ці прекрасні думи , якими мало хто захоплюється , бо мало хто зможе зрозуміти їхню красу. Зникають шляхетні двори, зникають шляхетні ліси і навіть вирізано багатовікові дерева, які ще пам?ятали Франциска Селезія Потоцького. Один єдиний свідок давніх часів і трагедії Гертруди ще залишився, це є лінивий Буг, який завжди вперто мовчить, а міг би так багато розповісти, як то однієї лютової ночі ріка Рата вкрила тіло, позбавленої життя, щастя і любові жінки» .
Ян Чернецький
Краків липень 1937 рік.
Так писав у 1937 р. польський історик Ян Чернецький, який захоплювався історією нашого міста і видав книгу під назвою «Маленький король на Русі і його столиця Кристинопіль» («Ma?y Kr?l na Rusi i jego stolica Krystynopol»).Читаючи цю книгу, можна подумки перенестися в ті часи, і зрозуміти наскільки ми занедбали свою багату історію, наскільки нам байдуже наше місто, некажучи вже про «вирізані багатовікові дерева», а про сам палац Потоцьких, реконтрукція якого не може закінчитись через брак коштів. Зараз історія Кристинополя обросла легендами та вигадками, проте у 1937 р. вона була близькою до істини. Тому я вирішила писати від імені Яна Чернецького, щоб хоч якось перенестися в ті часи і відчути себе частинкою історії, наче брати в ній участь. У свою чергу, Ян Чернецький пише свою книгу на основі літопису під назвою: «Хроніка Кристинопільського Монастиря», («Dziejopis Monasteru Krystynopolskiego»), яку провадив з 1766 року о.Корнелій Срочинський, який був ігуменем у Василіанському монастирі (греко-католицька церква св. Юри). Книга була оправлена шкірою, в розмірі 20х32 см., містила 160 сторінок, написаних частково по-польськи, частково по-латині. Під час свого перебування у Кристинополі о. Срочинський записував у ній всі найважливіші події, які стосувалися не тільки монастиря Василіан, але і всього, що стосувалося міста, околиці, навіть краю, все що було гідним уваги і пам?яті. Ця книга мала дуже цінну історичну вартість. Безперечно, для зацікавлених історією Кристинополя, за допомогою цієї книги.можна розповісти багато відомостей про життя родини Потоцьких, а особливо воєводи київського Франциска Селезія Потоцького і його сина Станіслава Щенсного. В цій книзі написано історію трагедії Гертруди (Христини) з Коморовських Потоцької, на честь якої Антон Малчевський, написав поему «Марія». Отець Срочинський спочатку занотовував відомості про шлюб Станіслава Щенсного Потоцького з Христиною Комаровською та її викрадення з Нового Села досить узагальнено, але коли ця справа набула дуже великого розголосу і Франциск Селезій помер, почав записувати докладно подробиці цієї трагедії і накінці записав відомості на кількох сторінках. Про це стало відомо Щенсному і каштеляні Катерині Коссаковській (тітці Станіслава Щенсного), що призвело до великого обурення у кристинопільськім дворі. Тоді приятелі Щенсного, князь Адам Понінський, Кароль Сераковський вдерлися до монастиря о.Василіан з вимогою віддати «Літопис Кристинопільського Монастиря», а коли їм було відмовлено, вони із погрозами пістолетів здобули книгу з ціллю знищення. Але довідавшись, що в книзі записано багато подій, де прославляється рід Потоцьких, про будову монастиря, про похорони родини Щенсного, вони повернули книгу, але сторінки, де були записи, що стосувалися трагедії Христини Потоцької, вирізали ножицями та замазали чорнилом. Вони стерли єдиний слід, який говорив правду і ця правда могла б передаватися з покоління в покоління. На щастя цією історією цікавився не тільки о. Срочинський, а й багато інших людей. Автор Хроніки Кристинопільського Монастиря о. Срочинський часто зустрічався з воєводою київським Франциском Селезієм Потоцьким і з його сином Станіславом Щенсним, про що свідчить літопис, але не знав особисто Комаровських і трагічно загиблу Христину.
Це місто належить до сокальського повіту, 15 км від м. Сокаля, 71 км від м. Львова. Оздобою міста є костел св. Духа і прилеглий до нього монастир Бернардинів та церква св. Юри і монастир Василіан. Костел св. Духа і при ньому монастир ОО. Бернардинів (ченці католицького ордену, францисканської родини. Назва «бернардини» закріпилася за ними в XV ст., завдяки покровителю Краківської провінції – св. Бернарда Сієнського), побудований засновником міста Феліксом Казимиром Потоцьким, існував від 1695 р. В цьому ж році він створив у монастирі скарбницю для місцевих убогих. Спочатку костел був дерев?яний, з мурованою криптою, в якій у разі смерті хоронили його засновників, членів їх родини і також ченців Бернардинів. Потім на місці дерев?яного, побудовано мурований костел і монастир, а також збільшена крипта. Споруда костелу була виконана у стилі барокко.У 1723 р. 8 червня на прохання Франциска Селезія Потоцького костел отримав від Папи Римського Інокентія ХІІІ реліквії св. Климентія. Каплиця з мощами знаходилася у скляній труні з правої сторони від великого вівтаря. В 1797 р. римсько-католицька парафія належала до белзького деканату львівської архідієцезії, до складу якої входили: Борятин, Добрячин, Клюсів, Мадярки, Новий Двір, Пархач (Межиріччя), Сілець і Завишень.
Церкву і монастир Василіан збудовано значно пізніше. Перші Василіани з’їхалися до Кристинополя 25 грудня 1764 р., а 26 грудня цьго ж року їх було впроваджено у місцеву церкву. Греко-католицька парафія належить до белзького деканату, перемишлянської архідієцезії. До цієї парафії також належали місцевості в Клюсові, Пархачі та в Городищі.
У Кристинополі жили чотири покоління Потоцьких, але найбільшого розквіту місто зазнало при пануванні Франциска Селезія Потоцького - це 1724-1772 рр. Після виїзду Потоцьких місто занепало. Кристинопіль пережив багато пожарів, повенів, хворіб («морова зараза» - чума). В часи епідемії паніка охопила не тільки Кристинопіль, але і велику частину краю. Де була «морова зараза», в тій місцевості виганяли людей і ті безпорадні і позбавлені даху над головою, блукали по полях і лісах. Вигнаним постачали їжу в міру можливості , однак багато з них повмирали з голоду. Трупи померлих лежали не поховані по полях і лісах, звірі і птахи розтягували тіла і ще більше розносили заразу. Велика спекота, була також однією із основних причин розповсюдження хвороби, яка тривала протягом цілого літа аж до листопада, згасла, тоді коли настали сильні морози. В липні 1773 р. в Кристинополі панувала епідемія краснухи, від якої померло багато людей. Лікарі заборонили їсти боби, тому що були переконані, що біб впливає на поширення зарази, бо його стебла росли того року не так як завжди – вгору, а вниз (?).
Після смерті засновника міста Фелікса Казимира Потоцького, Кристинопіль в 1702 р. перейшов в руки Йосифа Потоцького. Коли він помер у 1724 р., містом почав керувати його син Франциск Селезій Потоцький. Після смерті у 1772 р. Франциска Селезія Потоцького, Кристинополем почав керувати його єдиний син Станіслав Щенсний, який продав 8 березня 1781 р. місто князю Адамові Понінському. Після Понінського власники Кристинополя часто змінюються. Австрійський уряд забирає у Понінського місто через борги і самостійно провадить господарство певний час, пізніше уряд передає у власність місто каштеляновій Коссаковській. Після її смерті австрійський уряд знову керує містом , а в 1818 р.продає Мацєйові Стаженьському. Від цієї хвилі власники Кристинополя змінювалися в подальшому порядку: Павловський, Ожаровський, Рудницький, Фукс, Тадеуш Вишневський (син Фуксової з першого шлюбу). В руках родини Вишневських Кристинопіль був до 1928 р., пізніше він перейшов до полковника Зигмунта Літиньського. В 1935 р. переходить до сокальського повіту. У замку міститься семикласна школа, там навчаються приблизно 700 дітей з Кристинополя і ближніх сіл (1937 р.).
Рід Потоцьких належить до давнього роду в Польщі, за часів Речі Посполитої його було віднесено до «магнацьких». Він ділиться на дві галузки: перша гетьманська або срібна Пилава, друга примасовська, золота Пилава. Гетьманська, тобто срібна Пилава була головна, її завжди вище ставили порівняно з примасовською.
Франциск Селезій (1700 - 1772)
Франциск Селезій Потоцький походив із срібної Пилави. Предки цього роду Якуб Потоцький (помер 1551р.), Станіслав Ревера (1579-1667 рр.), Андрій Потоцький (1607-1660 рр.) та інші, були знаменитими вояками. Франциск Селезій Потоцький і його батько Йосиф не воювали, займалися своїм краєм, господарювали на ньому. Його називали «малим королем на Русі», а Кристинопіль його «столицею». Воєвода народився у 1700 р., помер 22 листопада 1772 р. в Кристинополі. Він був найбагатшим магнатом в Польщі і в родині Потоцьких. Перша жінка Софія Жечицька, залишила йому великий маєток (похована у костелі св. Духа), друга Анна Ельжбетта Потоцька також була власницею багатьох земель і все це збільшило його вже і так великий статок, який складався з 70 міст, кількасот сіл. На воєводу працювало 400000 людей. Замок, який залишився до наших часів повстав на місці давнього замку, який ще був побудований засновником міста гетьманом Феліксом Казимиром Потоцьким. Воєвода Франциск Селезій Потоцький розбудував замок і оточив його прекрасним парком, якого оздобляли липи (на даний час на місті давнього парку розташований стадіон «Спідвей»). Перед замком із в’їздної сторони та північної, були розташовані дві дуже великі придворні будівлі (на сьогоднішній день на цьому місці знаходиться Школа № 4). Замок і парк знаходилися на перетині двох річок: Бугу і Солокії. За часів воєводи р.Солокія плила через парк, через що робила його дуже мальовничим, русло її було змінено на кількасот метрів далі. Поєднання цих двох річок крім краси ще давало природну охорону від нападів ворогів. В 1904 р. частину замку було покрито бляхою, більшість залишилася покрита гонтом. За часів воєводи дах тільки зі сторони в’їздної був покритий гонтом , а все решта солом’яною стріхою. Дахи, що мали солом’яну стріху тримали більше тепла взимку.В тих часах всі доми у Кристинополі були покриті соломою, через що були великі пожари.В 1872 р. після пожару, замок було трішки перебудовано, виправлені в деяких місцях мури, перебудовано фасад, будинок підвищено і в деяких місцях його первинний вигляд змінено, але взагальному він залишився незмінений. Замок містив 40 покоїв і великий бальниий зал. Також в замку знаходилися концертні та театральні зали. Замкова каплиця у 1937 р. була дуже зруйнована. Під час Першої Світової Війни, російські війська зробили дуже багато шкоди, повиривали двері і вікна, пошкодили пічки, сходи і т. п., тож замок був дуже знищений і вимагав грунтовної реконструкції. Скільки урядів прийде з допомогою та виділять кошти для повернення замку до життя, до первинного вигляду?! В найблищому будинку до замку знаходилася замкова кухня і помешкання прислуги палацу, в іншому мешкав економ, садівник та ін. Дворяни та інші урядовці займали одноособні будинки. Воєвода мав своє військо, яке складалося з піхоти та кавалерії. При в’їзді до замку знаходилася варта для війська. Коли воєвода проходив або проїзджав, вартові віддавали йому гонор звуком труб і биттям в бубни. Ряд будинків займали стайні і різні господарчі будівлі. Воєвода Франциск Селезій Потоцький був потужним можновладцем, його вплив відчувався не тільки на території якою володів, але і поза межами нього. В політиці нелюбив Чарториських. В часах вибору короля Польщі він претендував на трон, але ним став Август, після цього воєвода замкнувся в Кристинополі, болісно придушений.
Записи в «Літописі Кристинопільського Монастиря» свідчать, що воєвода Франциск Селезій Потоцький був чоловіком середнього росту, мав округле обличчя жовтої шкіри, на лиці й завжди була гордість і дуже рідко його можна було побачити усміхненим. На своє питання вимагав короткої відповіді, коли йому мляво відповідали, то воєвода морщив брови і стукав ногою у підлогу. Той , який спровокував його до цього, втрачав прихильність воєводи, якщо не назавжди, то на довший час. Зі своїми підданими не зустрічався особисто, лише винятково при поважній ситуації допускав до свого обличчя, однак ненадовго. Коли воєвода проходив або проїзджав зі своїм двором, піддані клякали на коліна і віддавали йому шану, голови тримали опущеними доти, доки він не відійшов або не від’їхав далі. Одягнений завжди був у контуші – польський стрій, так наказував одягатися синові, контуші носили всі його дворяни. Якщо на людині був інший одяг, це означало, що вона приїзджа або чужоземець.
Франциск Селезій і його родина були релігійними людьми. Скарбниця воєводи завжди була відкрита на пожертвування костелу і монастиря. Він побудував костел у Лящові у 1740 р., церкви і монастирі Василіан в Умані, Струсові і в Кристинополі. Перед смертю пожертвував церкві св. Юри 100000 злотих. Духовництво дуже цінило воєводу і його жінку за щедрість і тому в Літописі Кристинопільського Монастиря не вказано про те, що Франциск Селезій був злою і без серця людиною, так як це вказують інші джерела.
Василіани прибули до Кристинополя 25 грудня 1764 р. Впровадження до церкви відбулося дуже урочисто, воно супроводжувалося звуком труб і стуком в бубни. Спочатку Василіани увійшли до костелу св. Духа (на сьогоднішній день православна церква св. Володимира) і відправили Святу Літургію, а пізніше у супроводі Франциска Селезія Потоцького і його особистого двору відбувся похід зі співом у церкву, де також відбулася Свята Літургія. Церква св. Юри і монастир Василіан був побудований пізніше. 31 грудня 1770 р. воєвода із архітектором Желнерем вибирав місце для побудови церкви і монастиря Василіан у Кристинополі. Тоді воєвода хотів спочатку побудувати церкву, а пізніше монастир, але на просьбу Василіан побудував спочатку монастир. 3 липня 1772 р. в стіну монастиря вмуровано за головним вівтарем пергамент в скляній посудині, де вписано, хто, коли і для кого побудований цей монастир і церкву.
Воєвода до останніх хвилин свого життя опікувався цим монастирем. Після його смерті Василіани мали матеріальні труднощі із добудовою церкви. Спадкоємець воєводи Станіслав Щенсний Потоцький вже не був таким щедрим як батько. Відомо що жовківський архімадрит Йосафат Висоцький пожертвував для будови монастиря і церкви 20000 злотих.
У 1776 році будову церкви св. Юри і монастир Василіан було закінчено.
Анна Ельжбета Потоцька (1724-1772)
Друга дружина Франциска Селезія Потоцького, була особою суворих традицій, зарозуміла, деспотична, з тяжким характером. Проте крім своїх великих недостатків була дуже побожною, щедра для костелів і монастирів, незабувала про бідних. При дворі мала панночок з найкращих дворів, виховувала чотирьох доньок: Марію, Людвігу, Антоніну і Пелагію та сина Станіслава Щенсного. Добре виховання дітей було її найбільшою ціллю і завданням, посвячувала на це щоденно багато часу і праці, попри те що при кристинопольськім дворі перебувало з цією ж ціллю гувернантки та гувернанти, вчителі, вчительки і священники. Панни, які провинилися були покарані різками, помилування не було. За недозволений флірт або поведінку карала 25-30 різками. Доноси в замку були дуже закорінені і Анна Елжбетта це підтримувала. Цим займалися два карлики чоловік і жінка, які доносили їй усе, завдяки своєму росту, вони легко могли тихенько підкрастися і підслухати чи побачити все, що їм було потрібно. При дворі всі їх боялися як вогню. На воєводу вона мала вплив, чоловік завжди запитував у неї поради, прислухувався до неї, ніколи не ігнорував. Після смерті Анни Ельжбетти, яка прийшла до неї після короткої хвороби, цілий двір «полегшив своє дихання», сумував за нею тільки воєвода і кілька людей з родини.
Станіслав Щенсний (1752-1805)
Народився у 1752 р. у Кристинополі . Про його дитинство відомостей не багато. Отець Вульф з Варяжу, який був людиною шляхетною, навчав його обов’язкових наук, однак не мав на нього великого впливу, не міг займатися вихованням, був офіційним його вчителем. Щенсний не був хорошим учнем і не мав великих здібностей. Отець Вульф та матір прищепили йому велику християнську віру, в цьому напрямку працювали старанно, проте не приготували хлопця до життя за границями родини, до життя для краю та народу. Коли після смерті батьків Щенсний став самостійним, то зробив багато помилок та прикростей для Польщі. У вісімнадцять років Щенсний почав втікати з-під надзору матері, супротивлявся їй з приводу суворої опіки над ним і ограничування його свободи, дорікав, що ніколи не стане самостійним чоловіком.
В той час у 1770 р. в краю панувала чума, у зв?язку з чим по селах та містечках були розтавлені варти, які не дозволяли людям приїзджати і виїзджати без перепустки, щоб не розносилася хвороба. Дворяни часто об’їзджали ці варти і контролювали їхню роботу. Анна Ельжбетта не одразу погодилася впустити сина, але все ж таки впустила із супроводом старости Кароля Сєраковського. В часі цих поїздок Щенсний відвідав містечко Сушно (біля Радехова) і там побачив Гертруду (Христину) Комаровську, з якою познайомився ще при своєму дворі.
Наталя Гігош
http://ua.spiritus-sanctus.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=93:2010-05-09-18-37-54Фото:
http://spiritus-sanctus.org.ua/gallery/gallery-2010-krystynopol_chervonograd/