Автор Тема: Калуш  (Прочитано 18537 разів)

1 гість дивиться цю тему.

Golem

  • Адміністратор
  • Дослідник
  • *
  • Повідомлень: 2939
  • Рейтинг 430
  • Стать: Чоловіча
  • AlkoGolem
    • Перегляд профілю
    • Пікаса
Калуш
« : 05.10.2009 12:58:18 »
Хто шо знає про калійний комбінат в Калуші? По розмірам він повинен був бути не меншим ніж в Стебнику. Чи є туда доступ, мо хто які фото має. був би дуже вдячний, так як в листопаді поїду туда в Горрри, то мо б заскочиу.
Розшарити F VK G+
курча

Pantera

  • Зацікавлений
  • *
  • Повідомлень: 19
  • Рейтинг 18
  • Стать: Жіноча
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #1 : 05.10.2009 22:19:05 »
Добрий вечір!
Дякую за цікавий та неординарний сайт, а також за інформативні та пізнавальні звіти викладені на ньому.
Бажаю подальших успіхів в дослідженнях індастріалу!
Можливо дана інформація Вам стане у пригоді.

Промзона м. Калуш і справді не поступається своїми розмірами від Стебниківської, а може й перебільшує її. Якщо в Стебниках сконцентровувалася увага на збагаченні та виробництві калійних солей, то в Калуші сформувався цілий хімічний вузол, що свого часу включав як видобуток калійних руд і їх збагачення так і налагодження супутніх виробництв, як то виробництво різноманітних смол (на місцевому говорі –  завод ЄП (як розшифровується дана назва смол не пам’ятаю)), тафтингове і шпалерне виробництво – “ВІНІСІН” тощо. Деякі з даних підприємств активно працюють зараз в роки трансформації – “ВІНІСІН”, деякі призупинили свою роботу, деякі загалом на початку 2000-х років були ліквідовані, розібрані й на їх місці зараз споруджуються нові цехи – така доля спіткала магнієвий завод та хлорний.
Сама хімічна промзона міста має дві частини:
   – стара: розміщені виробничі цехи чи точніше те що від них залишилося (виробництво призупинилося в 80-х роках ХХ ст.) старого калійного комбінату. Саме цей район міста так й іменується ”Калійний”. Вхід на цю зону вільний і відкритий. Тут можна оглянути залишки виробничих споруд айстро-польського Калійного комбінату, і будови совєтського періоду, споруду від колишньої заводської ТЕС, ангар, де завантажували вагони з калійною рудою і залишки колишньої залізничної колії. Найбільш цікаві власне старі виробничі приміщення. Дана промзона розташована в старій частині міста по праву сторону від вулиці Шахтарської (зараз ця вулиця іменується вул. Чорновола) та від вулиці Фабричної. На карті це територія в районі номерів на сірому фоні – № 19 і № 15. - http://www.kalush.com.ua/karta.html
(Не дивуйтесь, що під №19 зазначений готель “Меркурій” – це колишній відомчий готель Виробничого об’єднання “Хлорвиніл”. Оскільки, до 1950-х рр., основні хімічні виробничі потужності розміщувалися в даній промзоні, то для зручності добирання до неї приїжджих спеціалістів поблизу був споруджений готель. Зараз він є самостійною одиницею господарювання, але вважається добротним готелем міста. Про ціни в ньому, а також умови облаштування можна віднайти інформацію в Інтернеті. Зразу по ліву сторону від готелю розташоване колишнє головне адміністративне приміщення Калійного комбінату (зеленувата споруда з вежею), де розміщений найстаріший вуличний годинник Калуша. Навпроти готелю міський стадіон – “Хімік”).
На схід дана промзона оконтурена р. Сівкою. На жаль, цю промзону активно “окультурює” місцеве населення: розбирає стару айстро-польську цеглу для будівництва. Саму зону можна починати оглядати з сторони вул. Фабричної: від території що розташована навпроти Державного науково-дослідного інститут галургії (№ 14 на карті) і півколом вийти аж біля колишнього залізничного ангару (це практично у 100-150 м. від моста через р. Сівку, що є на вул. Шахтарській). Міст зараз у реконструкції, його зруйнувало минулою повінню. В цілому дана промзона невелика за розміром і достатньо компактна.
– нова: розміщені основні виробничі потужності підприємства колишнього “Калуський Хлорвиніл”, що було перейменоване в “Оріана” на початку 90-х років, а з початку 2000-х років на базі перспективних підприємств створено “Лукор” (залучений приватний капітал російської фірми “Лукойл”).  Ця промзона є дуже-дуже великою. Вона на карті не позначена, оскільки це карта міста, а сама промзона розташована на землях Калуського району і до адміністративних меж міста не входить. Проте спробую її зорієнтувати: це на захід від Калуша – при русі по вул. Б. Хмельницького на захід це так у 15-25 хв їзди. У м. Калуш від Хіміко-технологічного коледжу (колись технікуму) їдуть спеціальні автобуси, що відвозять працівників на той чи інший хімічний завод: вони мають таблички “Техмаш”, “Управління”, тощо.
Сама зона велика. Її загальну панораму для уяви, яка вона за розмірами, найкраще оглядати з місцини, що розміщена на Калуському підвищені (в рельєфі – Калуське горбогіря): рухатися по вулиці Височанка (вверх-вверх) аж до завершення житлової забудови і як не парадоксально після проїзду по праву сторону міського кладовища. Після останнього через метрів 300–400 за гарної погоди відкривається по ліву сторону панорама на нову хімічну промзону міста. Видовище захоплююче і для індустріально-урбаністичної людини красиве.     
Щодо виробництв нової промзони, то там де ведеться робота і заводи працюючі є посилена охорона. Територія огороджена парканом та колючим дротом, бігають собаки, є чергові охоронні патрулі (чи мають зборю не знаю), що роблять погодинно обхід території. Здається охороняється і непрацююча територія з метою недопущення розкрадання металу і т. д.
В межах даної нової промзони розташований комплекс хімфабрик (Хімфабрика і сульфатна фабрика, колишній магнієвий завод (завалений)) про проблеми функціонування якого, а власне заповнення водою кар’єру, була передача на ТБ. Варто сказати, що комплекс призупинив діяльність років 10 це вже точно, бо років 15 вже точно не працює шахта з видобутку калійної руди в с. Кропивник.
На карті на заході міста позначений кар’єр з видобутку калійних руд – Домбровський кар’єр (єдиний кар’єр у світі, де видобуток калійних руд відбувався відкритим способом). До нього можна добратися рухаючись по вул. Глібова –Вітовського – Пушкіна (по кольці прямо) по ліву сторону від міського базару – далі дорога виведе на сам кар’єр. Колись до кар’єру вела асфальтова дорога (вона здається збереглася і зараз). Кар’єр вже обжитий природою: заріс з сторони міста молодим ліском і на панорамі промзони виглядає зеленою гіркою (років 7 тому це був страхітний сірувато-сріблястий об’єкт на зразок донбаського терикона лише колір інший). Озера, на карті, вище від кар’єру, якщо я не помиляюся, це відстійники з збагачувального заводу (хвостосховища). Дорога що йде від кар’єру на захід має виводити на сам комплекс хімфабрик: по ній колись рухалися Білази, що вивозили руду на хімфабрики. Щодо охорони, то тут важко сказати. Хвостосховища не охороняються. Територія хімфабрик – проблемно сказати: певна охорона там є, але наскільки вона сурова, яка її кількість і що саме охоронює конкретно на жаль не знаю.

P.S. Якщо Ви будете в’їзджати в Калуш із сторони Львова через Жидачів-Журавно (що на годину часу ближче ніж по трасі через Стрий – Долину) то проїжджаючи по вул. Вітовського по ліву сторону буде змога оглядати закинуту територію, що нагадує напівзакинуті колишні розвалини чи то смітник, що виник між житловими районами. Ця місцина виникла на місці провалля шахтної виробки в середині 80-х років. Територія забудовувалася особняковими новобудовами, добре що тоді обійшлося без жертв. Загалом наслідки просідання ґрунту в Калуші можна спостерігати ще в кількох мікрорайонах міста.

На завершення кілька посилань на інтернет-ресурси міста, можливо вони Вам стануть у пригоді і ще в книгарні “Є” на Проспекті Свободи була карта м. Калуш видання “Картографія”, вона достатньо добре зроблена і допоможе для орієнтації в місті.

1.    http://www.lukoil.com.ua - сайт ТзОВ «ЛУКОР», м. Калуш

2.   http://www.kalush.if.ua – сайт Міської Ради м. Калуша в рамках сайтів міст Івано-Франківської області
3.   http://www.kalushcity.if.ua – офіційний сайт Міста Калуша
4.   http://e-kalush.if.ua – приватний сайт про м. Калуш
5.   http://rajtshtoky.iatp.org.ua/kalush.htm  – фотографії м. Калуша початку ХХ ст.
6.   http://www.kalush.com.ua/karta.html -  карта міста.
Розшарити F VK G+

inkognito

  • Супер Модератор
  • Досвідчений Дослідник
  • *****
  • Повідомлень: 3785
  • Рейтинг 493
  • Стать: Чоловіча
  • <--Невсеремось!-->
    • Перегляд профілю
    • /dev/null
Re: Калуш
« Відповідь #2 : 05.10.2009 22:36:02 »
безумовний + за такий концентрат цінної інформації! ДЯКУЮ!
Розшарити F VK G+
Resistance is futile

Golem

  • Адміністратор
  • Дослідник
  • *
  • Повідомлень: 2939
  • Рейтинг 430
  • Стать: Чоловіча
  • AlkoGolem
    • Перегляд профілю
    • Пікаса
Re: Калуш
« Відповідь #3 : 05.10.2009 22:38:27 »
Дуже дякую! Справді цінна і детальна Інформація. Думаю вона багатьом стане в нагоді, хто надумає відвідати цей район. Від мене +.

Я ж планую 1 числа вертатися з Осмолоди на авто. Дорога ітак йде через Калуш так шо гріх буде не відвідати. Хаба шо поки виберемся то вже стемніє. З опису я зрозумів шо найбільш перспективним для відвідувань є Калійний район міста. Спробую там полазити, шось пофотографувати. Якшо є можлиівсть - викладіть пару фото для оцінки. Там мені легше буде переконати моїх супутників, з яких не всі захоплюються індастріалом, погодитися на зупинку в Калуші!

Також я приємно був вражений картою. Не часто в необласних містах є карти хорошої якості. Напевно "Є" постаралося. :)
Розшарити F VK G+
курча

Pantera

  • Зацікавлений
  • *
  • Повідомлень: 19
  • Рейтинг 18
  • Стать: Жіноча
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #4 : 06.10.2009 18:02:18 »
На  жаль, нових фотографій сучасної старої промзони у мене немає (якось не приходилось її фотографувати). Та й в місті буваю зараз вкрай рідко. Проте про її минуле свідчать старі фотографії, що ілюструють як виглядав калійний комбінат до середини 80-х рр. ХХ ст. Єдине, що варто додати до цих фотографій - це паркан, яким був огороджений комбінат. Зараз його завдяки місцевим мешканцям вже немає.
 Якщо заїду в Калуш до 1 листопада то постараюсь викласти нові фотографії старої промзони.   
Розшарити F VK G+

Golem

  • Адміністратор
  • Дослідник
  • *
  • Повідомлень: 2939
  • Рейтинг 430
  • Стать: Чоловіча
  • AlkoGolem
    • Перегляд профілю
    • Пікаса
Re: Калуш
« Відповідь #5 : 14.01.2010 10:39:08 »
Що ж. Були там. Бачили Ваш Індустріальний район. Вражає! Але особливо ніде не лазили, зимно якось, противно. Але план накинули шо і як. Зробили кілька фоток загального плану. Також неподалік є перспективна недобудова, є сліди гри в Пейнтбол. Знаходиться весь той Індустріальнгий район зразу на вїзді в Калуш зі сторони Льовва, якшо їхати через Жидачів. Думаю в теплу погоду можна було б полазити. Якшо є охорона - тим цікавіше. На такій великій територпії вона малоефективна, буде значно реальніше. Але отой завалений корпус калійного комбінату - взагалі крутою
Розшарити F VK G+
курча

inkognito

  • Супер Модератор
  • Досвідчений Дослідник
  • *****
  • Повідомлень: 3785
  • Рейтинг 493
  • Стать: Чоловіча
  • <--Невсеремось!-->
    • Перегляд профілю
    • /dev/null
Re: Калуш
« Відповідь #6 : 14.01.2010 13:57:10 »
 і ще пяток фото відти:
Розшарити F VK G+
Resistance is futile

Bottlehunter_

  • Користувач
  • Досвідчений
  • *
  • Повідомлень: 320
  • Рейтинг 213
  • Стать: Чоловіча
  • Полюю тільки на повні пляшки!
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #7 : 28.07.2010 09:21:26 »
Коли я збирався відвідати Калуш, спочатку планував тільки проїхатися ровером на кар’єр, там пожарити ковбасок, попити пива, погуляти і вертатися додому. Але по дорозі здибав стільки цікавого, що п’ять годин до поїзда минули як одна мить. Мені Калуш видався дивним і незвичайним містом, містом контрастів, де дивовижно поєднуються прекрасне і потворне, чистенький доглянутий парк, гарно підстрижені кущі на центральних вулицях (місцями навіть з велодоріжками!) і річка-вонючка, зграї безпритульних собак, великі купи мусору на окраїнах. А ще охайні житлові будинки мирно чи не дуже, але співіснують з величезною, напіврозваленою Промзоною. Цехи, польські та радянські, бомбосховища, тунелі, купа іржавої техніки, кар’єр – і все майже не охороняється.
Нижче даю карту з аматорськими позначками і пояснення до неї. Масштаб в оригіналі 1см = 300м.



1- Калійний комбінат, котрий описувала Pantera тут
 (Далі будуть ще об’єкти, згадані в цьому дописі, тому раджу уважно прочитати). Добряче розвалений і розібраний на цеглу. Частину території зайняла якась будівельна фірма. А ще я там знайшов притулок батлхантерів, збирачів бутилок тобто ;)  Бутилок в них було реально багато, якась жінка їх методично розбивала об стіну, а її колєга тим часом сидів на стільчику  і великим ножем розбирав фільтри від противогаза, їх перед ним тоже було дофігіща.Перфоменс, мля. Деякі приміщення в досить пристойному стані – компресорна, котельня, адміністративний будинок, якісь підвали. Біда в тому, що я не міг залізти всюди, куди хотів – не було де лишити ровер, а крім того я був сам і викрутити ногу в якомусь пустому цеху було б дуже неприємно. Довелося в більшості випадків обмежитися поверхневим оглядом.









2 - Відразу за комбінатом, на іншому березі річки знайшлося якесь підземелля, найшвидше – бомбосховище. Досить велике, між двома крайніми входами на око було метрів сто, а може й більше. Всередині сухо, але я далеко не заходив.







3 – Розмита річкою вулиця, машиною там проїхати не можна, збоку є тільки вузенька кладка. На березі стоїть трактор, що забиває сваї, для грядущого ремонту дороги, очевидно. Але виглядає так, ніби трактор біля річки ще не раз перезимує.





4- Не знаю, що тут було колись, але мені реально сподобалося. Полазити є де,  а всередині цехів навіть збереглося якесь обладнання. В одному приміщенні тепер справжнє болото, з жабами і ряскою. З болота ведуть сходи до дверей на другому поверсі. Сюрреалізм!














5 – Власне сам кар’єр. Туди веде грунтова дорога, але автомобілем заїхати не можна, перед аварійним  мостом через Сівку стоїть шлагбаум. На самому кар’єрі, біля озера, дощова вода вимиває в м’якій породі підземні порожнини, котрі не видно зверху. Два чи три рази я провалювався по коліно, в кількох місцях розмиті величезні каньйони. До речі, озеро на кар’єрі має чи не більший вміст солі, ніж Мертве море. Деякі екстремали там навіть купалися.









6 – Очевидно, початок комплексу хімфабрик. Вглиб  я не заїжджав, скраю побачив вишикувані в дві шеренги нещасні поржавілі БілАзи, штук 20, що доживають тут  свого віку. Охорона є, але не виглядає дуже злосна. Крім того, дірки в паркані також є ;)





7 – ще якесь підприємство, називається Нафтомашремонт чи щось типу того. Зі сторони вулиці – добротний залізний паркан, охорона, прохідна. Зі сторони залізниці можна пролізти. Більшість території закинута.



Решта промзони Калуша – Терра Інкогніта. Величезна територія для майбутніх походів. Ще мене зацікавили шахти посеред поля між Калушем і Голинем. Хто що знає про них?


Більше фоток тут


Обговорення тут

Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!

Bottlehunter_

  • Користувач
  • Досвідчений
  • *
  • Повідомлень: 320
  • Рейтинг 213
  • Стать: Чоловіча
  • Полюю тільки на повні пляшки!
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #8 : 10.09.2010 08:53:02 »
Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!

Bottlehunter_

  • Користувач
  • Досвідчений
  • *
  • Повідомлень: 320
  • Рейтинг 213
  • Стать: Чоловіча
  • Полюю тільки на повні пляшки!
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #9 : 08.10.2010 12:27:26 »
Стаття з "Тижня" №140(153):

Поблизу міста Калуш ліквідують найбільший у Європі полігон небезпечних відходів. Тридцять років гексахлорбензол у металевих бочках зберігався у землі. З часом корозія роз’їла бочки і високотоксична речовина почала потрапляти у ґрунтові води. Витік отрути загрожував не лише місцевій екології, а й узагалі всьому регіону. Нині гексахлорбензол викопують і доправляють до Одеського порту. Звідти канцероген, що після потрапляння до людського організму спричиняє ракові захворювання, попрямує до Великої Британії. Там його утилізуватимуть на спеціальному підприємстві компанії Tradebe. До кінця 2010 року планується вивезти 8,5 тиc. т гексахлорбензолу. Всього ж під Калушем «поховано» 11,4 тис. т небезпечної речовини. На реалізацію проекту виділено 298 млн грн із резервного фонду держбюджету.

Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!

Pantera

  • Зацікавлений
  • *
  • Повідомлень: 19
  • Рейтинг 18
  • Стать: Жіноча
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #10 : 11.10.2010 23:06:37 »
Розшарити F VK G+

Bottlehunter_

  • Користувач
  • Досвідчений
  • *
  • Повідомлень: 320
  • Рейтинг 213
  • Стать: Чоловіча
  • Полюю тільки на повні пляшки!
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #11 : 27.04.2011 22:45:48 »
Минулої неділі потрапив нарешті на Калієво-магнієвий комбінат. Сказати, що був вражений - це нічого не сказати. Хрестоматійний дестрой, нагромадження скла, бетону та заліза. Всередині цехів залишки виробничого обладнання, все можна оглянути і облазити. Охорони не зустрів, якщо не вважати двох дядьків, що пішли кудись в глибину комплексу, коли я оглядав комбінат з висоти хвостосховищ. Через весь комплекс проходять конвейєрні коридори із залишками конвейєрних стрічок всередині, виглядає, що цими коридорами можна пройти добрий кусок території.
Місце ДУЖЕ небезпечне. Небезпечне насамперед тому, що все скрипить і валиться просто на голову. Особливо погана ситуація всередині цехів: всі металеві конструкції добряче прогнили, відповідно маємо явні та замасковані дірки в перекритті на стелі та під ногами. Звуковий супровід також на висоті: вдалині гавкають собаки, від вітру дзвенять шибки і метал. З даху будівлі звисає семиметровий кабель, вітер ляскає ним об стіну і звук виходить такий, як від величезного батога. А ще пугукають дикі голуби, а вітер, проходячи через різної товщини дірки і дроти завиває різними голосами. Пожежними драбинками можна піднятися на дахи високих цехів, але подбайте спочатку про безпеку. Взагалі, це напевно єдине відоме мені місце, куди нізащо не повернуся без комплекту спорядження - окуляри, рукавички, каска, відповідний одяг та взуття, аптечка і - найголовніше - надійні друзі поруч.

Трохи прояснив собі ситуацію із довозом руди з кар'єру: одразу два БІЛАЗи могли розгрузитися в спеціальні резервуари через дорогу від комбінату, звідти ж руда конвейєром починала свій шлях на завод. До речі, на "кладовищі БІЛАЗів" біля кар'єру цих іржавих машин явно поменшало. А ще з'явилися моцні ескаватори та бульдозери, ними, напевно, проводили роботи з очищення території від небезпечних речовин.

Далі я оглянув Калуську ТЕЦ із здоровенною градильнею, проїхався старою частиною міста (австрійський калійний комбінат добряче розібрали порівняно з минулим роком) і виявив старий єврейський цвинтар на межі міста.







Сіль на хвостосховищі. На смак не пробував, але згідно теорії мала б бути трохи гіркувата.







































Оця частина абітаєма. Тут живе сторожі його шабака.







На горизонті - Ново-Голинська шахта









Градильня на міській ТЕЦ



Годинник на старому калійному комбінаті.



Старий єврейський цвинтар









Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!

onyx

  • Користувач
  • Досвідчений
  • *
  • Повідомлень: 318
  • Рейтинг 300
  • Стать: Чоловіча
  • Freedom! Forever!
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #12 : 16.05.2011 13:36:46 »
Недавно були там з колєгою. Стрьомне місце, дивно як воно все досі тримається купи. Часу було мало, так що нормально оглянути встигли тільки один цех.








На території зустрічались гільзи 12кал, судячи з усього у сторожів є рушниця і вони з неї час від часу стріляють :)


Більше фото тут

Розшарити F VK G+
Я ЗНАЮ КУНГ-ФУ-Ууу!

Bottlehunter

  • Супер Модератор
  • Дослідник
  • *****
  • Повідомлень: 2008
  • Рейтинг 1041
  • Стать: Чоловіча
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #13 : 10.10.2013 10:49:51 »
Під Калушем розкопали підземелля. Сюжет з новин:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=X1tV7_W0eyg" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=X1tV7_W0eyg</a>
Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!

Bottlehunter

  • Супер Модератор
  • Дослідник
  • *****
  • Повідомлень: 2008
  • Рейтинг 1041
  • Стать: Чоловіча
    • Перегляд профілю
Re: Калуш
« Відповідь #14 : 07.10.2014 10:12:34 »
Старі фото заводу і околиць. Цезар скинув. Оригінал: http://boleb.livejournal.com/30097.html



Розшарити F VK G+
Най жиє Гуцулія!