Розповім вам про одне цікаве місце. Ексклюзив, бо в бложику напишу пізніше. А тут, як то кажуть проба пера.
Дував, що не буде про що розповісти, а виявилося що тема доволі об'ємна.
Кессон на Оболоні. Історична довідка + невдала спроба сталку.Не повірю, якщо скажете, що нічого не чули про грандіозне будівництво, що відбувалось напередодні Другої Світової війни у Києві. Називається воно по-різному, і "Будівництво №1", і "Сталінське метро", і "Титули".
Історичні дані різняться (бо об'єкт був секретним), та спробую хоча б трохи розповісти. Перед війною Сталін запропонував побудувати два залізничні тоннелі. Один — на півночі міста. Другий — у південній частині. Вони планувалися як дублювання залізничних мостових переходів. Будівництво було розпочате в 1938 році (за деякими джерелами - у 1936му). Для будівництва були побудовані душкомбінати, гуртожитки, під'їздні шляхи (в тому числі залізничні), лінії електропередач, відділення ощадкасс (сберкасс - рос.), організовані енергопоїзди. При будівництві тоннелю під Дніпром у лютому 1941, на Титулі №4, відбулася аварія — прохідницький щит вийшов за межі грунту дна в зону пливунів. Повітря з тоннелю вирвалося на поверхню води і тоннель затопило. Потім були роботи по відновленню тоннеля. Але Друга Світова війна зупинила будівництво. Хоча роботи велись аж до липня 1941го. Коли німці дісталися до Києва була дана команда законсервувати будівництво. Прохідницькі щити і тюбінги затопили, обладнання і техніку вивезли залізницею. А що залишилось засипали землею.
![]()
Схема тоннельного переходу через Дніпро.
Багато чого було побудовано, але до нашого часу лишилось ще менше.
Умовні позначки:
"Титулами" називають об'єкти залізничного будівництва.
Зеленим кольором позначив споруди, що вціліли до нашого дня і доступні для дослідження.
Оранжевим — споруди, що збереглися, але дослідити їх неможливо або складно.
Червоним (нехай модератори вибачають) — споруди, що не зберіглися.
Фіолетовим — умовні об'єкти (як то насип, чи просіка).
Портал — Водпропускний тоннель (труба) під насипом для залізниці.
Титул №10 — Кессон на Оболоні.
Душкомбінат біля Титулу на Оболоні — Зберігся, але будинок використовується.
Титул №9 — Здається, це просіка під залізничну дорогу у Бортничах.
Титул №8 — ТЕЦ біля нинішнього залізничного вокзалу.
Титул №7 — Залізничні насипи для енергопоїздів, залишки бетонних резервуарів і фундаментів біля Титулу №6 (в принципі, можна позначити й фіолетовим, оскільки відноситься до інфраструктури, а не до споруд чи будівель).
Титул №6 — Тоннель, побудований відкритим способом (побудували 700 м.).
Титул №5 — Змонтована тоннельно-кессонна станція. Пройдено 240 м. в бік Титулу №6. Дослідити підземну частину нереально, бо затоплена і забутована(?). Наземна частина розташована на території складів. До того ж, оголовку, як такового, немає — була лише шахта.
Будівлі душкомбінату, кочегарки та декілька бараків біля Титулу №5 — Наскільки відомо не зберіглися. До того ж вони на території складів.
Титул №4 — Змонтована тоннельно-кессонна станція. Розташована на территорії філілу Суднобудівного заводу.
Титул №3 — Змонтована тоннельно-кессонна станція. На глибині 30м. було пройдено 200м. в напрямку Титулу №2.
(Забутована, але наземну частину можна побачити. Тому помічаю зеленим.)
Титул №2 — Тоннель, побудований відкритим способом (побудували 90 м.). Доступ ускладнений через те, що тоннель знаходиться посеред дачного массиву.
Титул №1 — Підготовчі роботи для будівництва тоннелю (біля села Бортничі (нині — масив Бортничі у складі Києва).
![]()
Ще один варіант схеми "Сталінського метро".
Я думаю, цих схем досить.
Ну от начебто і все про історію.
Самі по собі споруди, що лишились не дуже великі (хоча це як сказати) і порожні (бо недобудови). Тому писати окремо про них нема змісту (хоча багато блогерів так і роблять). До того ж для цілісного сприйняття варто показати всі споруди в одному звіті. Ну а для того, щоб не позичати чужі фотки, та мати уявлення про сучасний стан недобудованих залізничних тоннелів — вирішив досліти всі об'єкти "Будівництва №1".
Думав, що нічого буде показати (але буде що сказати). А вийшло, що й подживитися є нащо. Хоча, доступ до деяких споруд ускладнився. Але про все — по ходу розмови. Розповідати буду в хронологічному порядку відвідання цих споруд.
Ну, в усякому разі, намагався. Всі споруди подивитися за один день пішки нереально. Якщо на власному авто, то думаю, це не проблема. У мене на дослідження "Сталінського метро" вийшло аж три вилазки(!!!).
Обговорення
тут.
Далі буде...