Загадка: Назвіть місце де у вітер стає жарко? – Правильно, це вітряк що виробляє електрику. Коли він крутиться його нутрощі нагріваються і навіть взимку тут залишають відкриті вікна. Один такий вітряк виробляє до 600кВт в годину. Множимо на ціну кіловата і розуміємо що це дуже навіть цікавий об’єкт для екскурсії. А ще ми попали аж на його дах.
ВЕС Зборів
![]()
Ласкаво просимо на екскурсію всередину вежі
![]()
Всередині гондоли вітряка
![]()
+65м від точки старту. Дах гондоли
![]()
Ціна б/у вітряка не така вже і велика: ~100тис доларів. Але щоб його сюди привезти, встановити та виробити всі дозволи потрібно заплатити ще в кілька разів більше. Та навіть попри це окупність вкладень орієнтовно до п’яти років. Залежно від вітру.
http://www.youtube.com/watch?v=JE3r-Zz8iQAКонкретно цей вітряк двадцять років стояв десь на полях Баварії. Потім німець замінив його на новіший та потужніший, а цей продав в Україну. В нашому кліматі його віддача за рік десь 40% номінальної потужності. Але навіть це вдвічі краще за сонячні панелі. Їх віддача ще нижча.
Наверх лізти далеко. Тому Ревка для ривка!
![]()
Драбина нагору
![]()
Заходимо всередину. Тут внизу розміщено блок керування. Тобто вітряк працює без участі людини. Сам повертається за вітром, сам міняє кут нахилу лопастей, сам стартує і зупиняється. В сильний вітер лопасті ставляться кромкою до потоку. Так їх не поламає. В Слабкий вітер навпаки, лопасті максимально затримують потік повітря.
Початок екскурсії
![]()
Сніг почищено, двері відкриті. Все для туристів
![]()
Блок керування всередині вежі
![]()
Перше на що ми дивимося це вверх
![]()
Ого! Троха є що лізти
![]()
Переводимо погляди вниз. Табло блоку керування
![]()
І це хтось має читати?
![]()
Контролери всередині блоку керування
![]()
внизу блоку керування стоять конденсатори для компенсації реактивної потужності кабелю
![]()
ну що, полізли нагору?
![]()
Висота вежі 65м, це два дев’ятиповерхових будинки. Підйом наверх по драбині. На більших вежах ставлять ліфти, але це не наш випадок. Нагорі вежі є гондола в якій стоїть редуктор, генератор і гідравліка. Тут можна ходити не згинаючись. Насправді генераторів є два. На малу і велику потужність. Редуктор потрібен щоб повільне обертання лопастей перетворити в швидке обертання генератора. Вироблена електрика поступає вниз до трансформатора і далі в енергосистему України.
Подумаєш, двічі піднятися на девятий поверх по драбині
![]()
Співчуваю тим що знизу. На них летів весь бруд з взуття
![]()
Час від часу робимо зупинки і відпочиваємо
![]()
Підлазимо під платформу що обертається
![]()
Емоції як після першого сексу!
![]()
Всередині гондоли. Червоне це кнопки аварійної зупинки. Година простою генератора коштує кілька едсятків тисяч гривень. Тому краще ці кнопки не натискати
![]()
Клімат-контроль гондоли
![]()
Ну і вид на гвинти що обертаються. Це просто неймовірно! Така потужність! В кінці поста є відео зсередини як вони крутяться
![]()
Конкретно в цей день була відмовила гідравліка що регулює кут нахилу гвинта. Його ремонтували тому вежа була відчиненою. Навіть справні вітряки вимагають регулярного обслуговування. Банально нападає лід на давач вітру і він перестане обертатися. Чи щось відмовить в автоматиці.
Електропривід автоматики редуктора
![]()
ПОчинаємо перший такий РУФ!
![]()
Це вам не на девятиповерхівки лазити!
![]()
Крутіше цього може бути хіба що заруфити літак в польоті!
![]()
Гондола це та частина вітряка шо знаходиться нагорі. Вона зроблена зі склопластику і в ній розташовується власне генератор що виробляє електроенергію. Всередині гондоли запросто можуть розміститися до п’яти людей. Тут тепло, є два вікна і люк на дах. Поверхня гондоли рифлена та з поручнями. Щоб випадково не зірватися і не впасти.
Дах гондоли
![]()
Давач вітру. Ключовий давач для роботи вітряка
![]()
Перехід з гондоли на трубу що веде вниз
![]()
Вид з центру на зад гондоли. Там в кінці відтривається вікно щоб лебідкою подавати наверх деталі
![]()
Вид з заду гондоли в сторону гвинта
![]()
Накричалися, нафоткалися. Пора спускатися
![]()
Па-па гондола! Дякую що пустила і випустила!
![]()
Попри те що була зима вікно коло лопастей було привідкрите. Через нього всередину поступало свіже холодне повітря. Ще б пак. Згідно даних контролера температура мастила в редукторі 55 градусів. Це як хороша батарея в будинку. Тільки от дуже шумна батарея. Всередині гуде, аж приходилося кричати.
http://www.youtube.com/watch?v=ec0rEj8Ij-QУявімо собі шо почалася затяжна війна з Росією. Ми залишимося без імпортного вугілля, газу та атомного пального. Можливо вони ще пустять ракети по наших електростанціях. Та електрика в Країні все рівно буде. Тому що в нас є ГЕС, ВЕС та сонячні станції. Автономність та роззосередженість є їх основною перевагою! Екологія це звичайно що добре. Але мати електроенергію яку потенційний противник не може в тебе легко відібрати це стратегічно важливо.
Наша команда
![]()
Дякую
Vergaz і
Вані Акимову за чудову компанію. Сподобався звіт? Поставте спочатку плюса їм, а потім вже мені. Без них цієї вилазки б не було! Це їх ідея та реалізація. А я так, інженерні війська.

ПС: Якшо "монтер" читає цей звіт то прошу пробачення за бруд зі шкар який міг лишитися. МИ чесно та добросовісно витирали ноги. Просто відлига
